kurs i samtaleteknikker

Kursholder: Bjørn Ander (Prosjektleder Bymisjon, Familieterapeut for Robust, Underviser i gruppeledelse ved Kriminalomsorgens Høyskole og utdanningssenter)

Kurslengde: Kan tilpasses fra 1-5 kursdager med mulighet for vedlikeholdstimer

Hensikt med kurset:
Kurset har som mål å gi deltakerne en levende innføring i hvordan man – gjennom holdninger, nysgjerrighet og lyttende teknikker – kan kjenne seg tryggere i sin hjelperrolle. Vi vil utforske hvordan samtaler kan bli steder der den som søker hjelp blir møtt med respekt, verdighet og ekte interesse for deres egne fortellinger, erfaringer og kunnskaper. Deltakerne vil sitte igjen med konkrete og anvendelige måter å lede og følge samtaler på, der både hjelper og hjulpet får rom til å være medskapere i det som skjer.

Kurset passer for:
Ansatte eller frivillige som møter mennesker – og som ønsker å styrke sin evne til å føre samtaler preget av samarbeid, respekt og tro på den andres kompetanse.

Sted:
Kurset kan holdes på deres arbeidssted.

Ta kontakt for mer info eller spørsmål

Opplever du eller dine ansatte trygghet inn i indivudualsamtaler?

Å føre samtaler én til én kan være dypt meningsfullt når kontakten oppleves ekte, og når den du møter får mulighet til å fortelle sin historie på egne premisser. Likevel kan det også være krevende når samtalene låser seg, når hjelpesøkeren blir stille, eller når man som hjelper kjenner seg usikker på hvordan man best kan bidra uten å overta eller definere for mye.

I dette kræsjkurset i narrative individualsamtaler vil deltakerne få innsikt i hvordan man kan møte mennesker på måter som inviterer frem deres egne forståelser, håp og verdier. Kurset vil blant annet gi:

  1. Narrative verktøy for samtale:
    Praktiske og konkrete måter å stille spørsmål og lytte på, slik at den du møter får anledning til å utforske egne historier, erfaringer og ressurser – heller enn å bli definert av problemer.

  2. Håndtering av krevende samtalesituasjoner:
    Hvordan man kan stå stødig når samtalen stopper opp, når sterke følelser dukker opp, eller når man selv kjenner seg rådvil. Vi utforsker hvordan et nysgjerrig og respektfullt språk kan åpne for nye fortellinger.

  3. Utforskning av hjelpers posisjon:
    Refleksjon over hvordan våre egne holdninger og antakelser påvirker samtalene vi fører – og hvordan vi kan innta en undrende, ikke-vitende og samarbeidende posisjon.

  4. Å se den andre som ekspert på eget liv:
    Kurset legger vekt på å styrke den hjelpesøkendes opplevelse av verdighet, innflytelse og mening – slik at de får mulighet til å gjenoppdage sine egne kilder til håp, mot og handlekraft.

Etter kurset vil deltakerne sitte igjen med en tryggere forståelse av hvordan de kan føre samtaler som bygger relasjon, vekker nysgjerrighet og inviterer mennesker til å finne nye fortellinger om seg selv og sine liv.